
Συνέντευξη: Ηλίας Σύλλας, Χριστίνα Στασινού
Σε μια ήσυχη καφετέρια της Άρτας συναντήσαμε τον συμφοιτητή μας Ανδρέα Χασιώτη, ο οποίος μας μίλησε για τη συμμετοχή του στην συναυλία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών στο Συνεδριακό Κέντρο “Κάρολος Παπούλιας” του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ “Μουσική Άνοιξη 2025”, διευθύνοντας το σύνολο Cantus Serenus, που δημιούργησε στο πλαίσιο της διπλωματικής του εργασίας. Ο τελειόφοιτος του Τμήματος, με ειδίκευση στην κλασική τρομπέτα, μοιράστηκε μαζί μας τα μελλοντικά του σχέδια στη διδασκαλία της μουσικής, καθώς και το ενδεχόμενο να διευθύνει στο μέλλον μία χορωδία ή μία ορχήστρα.
Ανδρέας Χασιώτης © Ευστράτιος Τσουκαλάς
Πως πήρες την απόφαση να δημιουργήσεις το σύνολο Cantus Serenus;
Αρχικά το όνομα Cantus Serenus σημαίνει γαλήνιο τραγούδι στη λατινική γλώσσα. Το σύνολο αυτό δημιουργήθηκε το περασμένο χρόνο στα πλαίσια της διπλωματικής μου εργασίας, και ουσιαστικά απαρτίζεται από μια μικτή χορωδία και ένα κουαρτέτο εγχόρδων. Να αναφέρω ότι τα άτομα που απαρτίζουν το σύνολο αυτό είναι συμφοιτητές όπου έχουμε την ίδια αγάπη για τη χορωδιακή μουσική και με στηρίζουν με πολύ εμπιστοσύνη, μεράκι και επαγγελματισμό. Τους ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για την όλη στήριξη και βοήθεια.
Σύνολο Cantus Serenus © Ευστράτιος Τσουκαλάς
Πες μας λίγα λόγια για το έργο που παρουσιάσετε στην συναυλία στις 5 Μαΐου στα Ιωάννινα και τους λόγους για τους οποίους το επέλεξες
Το έργο που παρουσιάσουμε ονομάζεται “Missa tempore Quadragesimae” ΜΗ 553 του Michael Haydn για μικτή χορωδία και συνοδεία εκκλησιαστικού οργάνου. Είναι ο μικρότερος αδελφός του γνωστού σε όλους Joseph Haydn. Είναι ένας συνθέτης ο οποίος δεν έφτασε τη μουσική εμβέλεια του αδερφού του, αλλά έχει αφήσει μια πάρα πολύ όμορφη μουσική παρακαταθήκη που στην χώρα μας δεν είναι και τόσο γνωστή. Θυμάμαι πως ήρθα σε επαφή με τη μουσική του όταν έψαχνα ένα κοντσέρτο για μπαρόκ τρομπέτα και μου έκανε εντύπωση η μουσική του προσέγγιση, οπότε άρχισα να ψάχνω περισσότερα γι αυτόν και ένα από τα έργα που ξεχώρισα ήταν αυτή η Λειτουργία η οποία μιλάει για την εβδομάδα της Σαρακοστής και έχει ακριβώς τη δομή μιας ορθόδοξης λειτουργίας . Ένα χαρακτηριστικό που έχει, είναι η συνοδεία του εκκλησιαστικού οργάνου, το οποίο εγώ μετέγραψα για κουαρτέτο εγχόρδων, καθώς πιστεύω ότι η συνοδεία που έχει επιλέξει ο Michael Haydn χάνεται με το ηχόχρωμα του εκκλησιαστικού οργάνου. Επιπλέον, στο Τμήμα μας δεν υπάρχει κάποιος ο οποίος να παίζει το συγκεκριμένο όργανο, οπότε προχώρησα με τα δεδομένα που είχα, δηλαδή μία ορχήστρα και τη χορωδία.
Πόσος χρόνος απαιτείται για την προετοιμασία ενός τέτοιου έργου καθώς πρόκειται για ένα νέο σύνολο;
Όπως είπα και πριν, τα άτομα που επέλεξα είναι μουσικοί οι οποίοι έχουν επαφή με το χορωδιακό τραγούδι και τα άτομα της ορχήστρας είναι μουσικοί οι οποίοι έχουν ξαναπαίξει μαζί μου, και πάνω κάτω ξέρουμε πως λειτουργεί ο καθένας. Η αλήθεια είναι ότι δυσκολευτήκαμε αρκετά στο να κάνουμε τις πρόβες γιατί προσπάθησα να είναι στα πλαίσια του ακαδημαϊκού ωραρίου, παρόλα αυτά όμως βγήκε ένα άρτιο αποτέλεσμα που ενθουσίασε τόσο το κοινό της Άρτας, όσο και το κοινό που μας παρακολούθησε στη συναυλία των Ιωαννίνων, αφήνοντας θετικές εντυπώσεις. Το χρονικό διάγραμμα που είχα βγάλει ήταν ότι σε ένα μήνα, – δηλαδή 4 πρόβες – να έχει βγει η ανάγνωση των κομματιών και σε δεύτερο επίπεδο να δουλέψουμε υφολογικά στοιχεία, καθώς πρόκειται για μια λειτουργία του πρώιμου κλασικισμού. Πραγματικά τόσο χρειάστηκε και σε δεύτερη φάση δουλέψαμε αρκετά ώστε να ενώσουμε την συνοδεία της ορχήστρας με την χορωδία. Ήταν πολύ ευχάριστο και δημιουργικό για όλους να ακούμε ένα έργο τόσων αιώνων να παίρνει σάρκα και οστά από ένα νεοσύστατο σύνολο φοιτητών.
Ποιες είναι οι μελλοντικές σου φιλοδοξίες για τη μουσική σου καριέρα ως τελειόφοιτος του Τμήματος; Θα ήθελες να ακολουθήσεις το επάγγελμα της διεύθυνσης χορωδίας ή ορχήστρας;
Σαν τελειόφοιτος του τμήματος, περίεργο μου ακούγεται εν τω μεταξύ, σίγουρα θα ήθελα να ασχοληθώ αρκετά με το εκπαιδευτικό κομμάτι, έχω αρχίσει κάποια βήματα σαν δάσκαλος μουσικής και μου αρέσει πάρα πολύ αυτή η μεταλαμπάδευση γνώσεων σε άλλους και το πώς βλέπει η νέα γενιά την κλασσική μουσική. Ζούμε σε μία εποχή ξέρετε, που υπάρχουν πολλά μουσικά ερεθίσματα από διάφορα είδη και μπορώ να πω ότι ο κλάδος της κλασικής μουσικής έχει αρχίσει λίγο και φθίνει, είναι λίγα τα άτομα τα οποία επιλέγουν αυτό το είδος. Ωστόσο εγώ τον εαυτό μου τον βλέπω σαν έναν δάσκαλο μουσικής καθώς θεωρώ πως το να βλέπεις το “σποράκι που φύτεψες” σε ένα νέο μουσικό να μεγαλώνει και να ανθοφορεί μέρα με τη μέρα είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή σου.
Επίσης ναι, θα ήθελα να ασχοληθώ με τη διεύθυνση γενικότερα. Είναι ένας κλάδος ο οποίος με εντυπωσίαζε και συνεχίζει να με εντυπωσιάζει ακόμα και σήμερα. Δεν μπορώ πω ότι θα ήθελα συγκεκριμένα με τη χορωδία ή συγκεκριμένα με την ορχήστρα, δεν έχω αποφασίσει ακόμα, αλλά σίγουρα ο κλάδος της διεύθυνσης είναι στα μελλοντικά μου σχέδια και για τις σπουδές μου, αλλά και σαν επάγγελμα. Όνειρο μου είναι να επιστρέψω στον τόπο όπου μεγάλωσα και πήρα τα πρώτα μου μουσικά ερεθίσματα και να κτίσω μια νέα εστία μουσικής και δημιουργίας, έναν ζωντανό πυρήνα όπου τα παιδία και οι νέοι θα έχουν τη δύναμη να εκφραστούν, να τολμήσουν και να βρουν τον δικό τους δρόμο μέσα από την τέχνη, όπως τον βρήκα κι εγώ κάποτε, ξεκινώντας από αυτόν τον ίδιο ιερό τόπο.
Ο Νίκος Ποταμούσης για τη μουσική, τη χορωδία και την παράδοση
Νίκος Ποταμούσης © Ηλίας Σύλλας
Λίγο πριν από την πρόβα της χορωδίας, στον εξωτερικό χώρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Άρτας “Ο Μακρυγιάννης” — όπου φιλοξενούνται οι πρόβες της χορωδίας του Πανεπιστημίου— συναντήσαμε τον φοιτητή Νίκο Ποταμούση. Μας μίλησε για τη συμμετοχή του τόσο στη χορωδία του Τμήματος όσο και στο μουσικό σύνολο Cantus Serenus, που έχει δημιουργήσει ο συμφοιτητής και φίλος του Ανδρέας Χασιώτης.
Ο Νίκος είναι πεμπτοετής φοιτητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με ειδίκευση στο τραγούδι, λαϊκές και δημοφιλείς μουσικές παραδόσεις. Παίζει παραδοσιακό βιολί, λύρα Κρήτης, πολίτικο λαούτο και κρουστά, ενώ παράλληλα ασχολείται ενεργά με τη Βυζαντινή μουσική. Απολαμβάνει επίσης να τραγουδά στην τετράφωνη χορωδία του Τμήματος, όπου συμμετέχει ως τενόρος.
Πώς νιώθεις για τη συμμετοχή σου σε αυτή τη συναυλία; Μπορείς να μας μιλήσεις ξεχωριστά για τη χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και ξεχωριστά για το σύνολο Cantus Serenus του συμφοιτητή σου;
Σχετικά με την συναυλία της χορωδία νιώθω λιγάκι σαν ένα μικρό παιδί. Όλο το κλίμα το θεωρώ οικογενειακό. Γιατί μεταξύ μας οι χορωδοί είμαστε διαφορετικοί και παρότι δεν είμαστε όλοι φίλοι, υπάρχουν για παράδειγμα φορές που μπορεί να κάνουμε μια πλάκα ο ένας στον άλλον και αυτός να το δεχτεί και να απαντήσει με πλάκα. Οικογενειακό κλίμα θεωρώ επίσης αυτό που συμβαίνει κάθε φορά που μπαίνουμε σε ένα λεωφορείο πηγαίνοντας κάπου να τραγουδήσουμε, που ετοιμαζόμαστε πριν τη συναυλία, που κάνουμε πρόβα ήχου, που μοιραζόμαστε τις εντυπώσεις μετά την εμφάνισή μας. Τώρα, πιο βαθιά είναι κάτι που με αγγίζει, δεν είναι δηλαδή κάτι το βαρετό, κάτι το αδιάφορο. Ανυπομονώ κάθε φορά για μία νέα συναυλία. Τη συγκεκριμένη την περιμένω πως και πως, γιατί ο χρόνος θα είναι όλος ‘δικός μας’, οπότε μόνο ενθουσιασμό μπορώ να νιώθω.
Όσον αφορά το σύνολο του Ανδρέα, επειδή μας συνδέει μία βαθιά φιλία, μπορώ να πω ότι είναι τιμή για μένα που με επέλεξε. Η Λειτουργία του Michael Haydn είναι ένα πολυδιάστατο και ενδιαφέρον έργο που δεν είναι τόσο γνωστό, επομένως και γι αυτό νιώθω ενθουσιασμό. Ο Ανδρέας σαν μαέστρος είναι απαιτητικός και εύστοχος, εκεί που πρέπει, όσον αφορά το πλαίσιο της διδακτικής προσέγγισης, της υφολογικής ερμηνείας και γενικότερα της δουλειάς του να βγει το έργο. Ταυτόχρονα είναι χαλαρός, εμπνέοντας σε να τραγουδήσεις και πρόθυμος να λύσει την όποια απορία σου. Το σύνολο αυτό πλαισιώνεται από ένα κουαρτέτο εγχόρδων το οποίο με διεγείρει ευχάριστα, βάζοντας με ενεργητικά στο πνεύμα της Λειτουργίας.
Μετά το τέλος των σπουδών σου θα ήθελες να συνεχίσεις να συμμετέχεις σε χορωδίες;
Φυσικά και θα ήθελα να συνεχίσω τη χορωδιακή μου πορεία. Αλλά αν με ρωτήσει κανείς τι είδους μουσικός είμαι, θα απαντήσω ότι ανήκω κυρίως στον χώρο της λαϊκής και δημοφιλής μουσικής παράδοσης καθώς και της βυζαντινής μουσικής. Η εμπειρία μου ως χορωδός μέχρι στιγμής μου έχει προσφέρει ποικιλία ερεθισμάτων και πολλών διδαγμάτων εξελίσσοντας με σημαντικά ως εν δυνάμει μουσικό και τραγουδιστή, και φυσικά ως άνθρωπο.
Για αυτόν τον λόγο, θα ήθελα να συνεχίσω αυτήν τη μεγάλη διαδρομή ακόμα και όταν αποχωρήσω από το πανεπιστημιακό περιβάλλον. Ένα όραμα που έχω είναι να ‘παντρέψω’ με απόλυτο σεβασμό, δύο διαφορετικά μουσικά ηχοχρώματα: την κλασική με την ‘παραδοσιακή’ μουσική. Ίσως αυτή η προσέγγιση να μην γίνει αποδεκτή από πολλούς, ωστόσο, για μένα αποτελεί δημιουργική πρόκληση. Οπότε, η απάντησή μου είναι ξεκάθαρη: Ναι, και με μεγάλη μου χαρά.
Ανδρέας Χασιώτης
Ο Ανδρέας Χασιώτης γεννήθηκε το 2002 στην Ιερά πόλη του Μεσολογγίου όπου και τέλειωσε τις σπουδές του στη τρομπέτα, στο πιάνο και τα ανώτερα θεωρητικά. Είναι απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Αγρινίου, ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τελευταίο έτος των σπουδών του στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με ειδίκευση στη κλασική τρομπέτα. Από το 2021 ασχολείται με το λυρικό τραγούδι, ενώ έχει παρακολουθήσει master classes με λυρικούς καλλιτέχνες του χώρου. Παράλληλα με τις σπουδές του, έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικής δωματίου, κινησιολογίας και διεύθυνσης ορχήστρας με καταξιωμένους μαέστρους, όπως τους Catherine Larsen-Maguire, Christoph Eschenbach, Jan-Paul Reinke, Daivid Rivas Dominguez, κ.α.
Το έτος 2017-18 πήρε το Πρώτο βραβείο στο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Κύπρος, Ελλάδα, Ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες», στην κατηγορία «Τραγούδια» για την μουσική του σύνθεση «Ω Κύπρος», ενώ το καλοκαίρι του 2024 απέσπασε την 2η θέση στον διαγωνισμό «DIMI-FORM-ART» της Πολωνίας στη κατηγορία “Instrument solo music” (senior I).
Από το 2021 είναι τρομπετίστας της νεανικής συμφωνικής ορχήστρας “The Underground Youth Orchestra”, ενώ από το 2024 έγινε μόνιμο μέλος της Ελληνογερμανικής συμφωνικής ορχήστρας νέων «Εγον-DGjO». Έχει εμφανιστεί επίσης και με την ”Camerata Junior” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με την “Mannheim Youth Orchestra”, και με τη νεανική συμφωνική ορχήστρα του Βρανδεμβούργου (JBOZ), συμμετέχοντας σε συναυλίες όπως το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης, το φεστιβάλ “La Note Della Taranta” (Ιταλία), στο Elbphilarmonie (Αμβούργο), κ.ά.
Φεστιβάλ Μουσική Άνοιξη 2025
Συναυλία
«Από το σκοτάδι στο φως»
Τραγούδια για εσωτερική γαλήνη και ειρήνη στον κόσμο
5 Μαΐου 2025
Συνεδριακό Κέντρο “Κάρολος Παπούλιας”, Πανεπιστημιούπολη Ιωαννίνων, ώρα
19:30
Σύνολο “Cantus Serenus”
Μ. Haydn (1737-1806) – Λειτουργία “Missa tempore Quadrigesimae”
- Kyrie (Un poco Allegretto)
- Credo (Vivace)
Et incarnatus est (Corale. Adagio)
Et resurrexit (Allegro)
- Sanctus (Andante)
- Benedictus (Andante)
- Agnus Dei (Adagio)
Σοπράνο: Εμμέλεια Τολίκα, Σωτηρία Τσάμη, Ανδιάννα Τζουβέκα, Μαριάννα Μιτσίτσκα
Άλτο: Νέλλη Σταχοσίδου, Ευσταθία Δήμου, Βασιλική Χωρινού
Τενόροι: Νικόλαος Ποταμούσης, Κωνσταντίνος Λεμονής
Μπάσοι: Νικόλαος Αργυρόπουλος, Αργύρης Χαλαμούτης, Παναγιώτης Καλαφάτης
Βιολί: Αναστάσιος Λεμονής, Χριστίνα Μπογιάρη
Βιόλα: Μιχαήλ Δαβλάντης
Βιολοντσέλο: Κατερίνα Σεγκούνα-Πλιόγκου
Διεύθυνση: Ανδρέας Χασιώτης
Είμαστε πολύ χαρούμενοι που μέσω αυτής της συνέντευξης είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τους συμφοιτητές μας. Επιπλέον, εκφράζουμε τη χαρά μας που όλοι αποδέχτηκαν με προθυμία την πρόσκληση για τη συνέντευξη. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος ‘Πολιτιστική Διαχείριση και Επικοινωνία’, με καθηγήτρια την κ. Λορέντα Ράμου.
Συνέντευξη: Ηλίας Σύλλας, Χριστίνα Στασινού
The post Ανδρέας Χασιώτης: Από τη διπλωματική εργασία στη δημιουργία ενός φωνητικού και οργανικού συνόλου appeared first on ΑΙΧΜΗ – Εφημερίδα Ν. Αιτωλοακαρνανίας.